Emniyet Genel Müdürlüğünden yapılan açıklamada, ülkedeki ölümlü kazaların yüzde 42’sinin sürücülerin hız limitlerinin üzerinde araç kullanması nedeniyle meydana geldiğine dikkat çekilerek, ayrıca hızın yüksek hız egzoz emisyonlarını ve yakıt sarfiyatını da ciddi miktarda attırdığı kaydedildi. Yapılan araştırmaların araçların ortalama hızlarının yüzde 5’lik azalmasının ölümlü kazalarda yüzde 20, yaralanmalı kazalarda ise yüzde 10 azalma sağlayacağını gösterdiği ifade edildi. Karayolu Trafik Güvenliği Stratejisi ve Eylem Planı ile İçişleri Bakanlığının Trafik Güvenliği Uygulama Politika Belgesi’nde temel amaç olarak 2021 yılında 2011 yılına göre trafik kazalarından kaynaklı ölümlerin yüzde 50 oranında azaltılmasının hedeflendiği ve bu hedef kapsamında çok sayıda projenin hayata geçirildiği belirtildi.
Hızdan kaynaklanan kazaların azaltılması amacıyla Emniyet Genel Müdürlüğü ile Karayolları Genel Müdürlüğü arasında otoyollarda ortalama hız denetimine ilişkin bir protokol imzalandığı ve bu protokol kapsamında toplam uzunlukları 2 bin 155 kilometre olan Anadolu Otoyolu (Ankara-İstanbul), Avrupa Otoyolu (İstanbul-Edirne), Aydın Otoyolu (İzmir-Aydın), Çeşme Otoyolu (İzmir-Çeşme), Mersin Otoyolu (Niğde-Mersin), Şanlıurfa Otoyolunda (Adana-Gaziantep-Şanlıurfa) 1 Temmuz 2017 tarihinden itibaren “ortalama hız tespiti”nin uygulamaya geçirildiği ifade edildi. Otoyollarda uygulanan ortalama hız denetiminin bir yıllık sonuçları incelendiğinde kazaların oluşumunda önemli etken olan süratin ortalama hız sistemlerinin kullanılmasıyla birlikte düşüş gösterdiği, vatandaşların yasal hız limitlerine dikkat etmeye başladığının tespit edildiği kaydedildi.
Yasal hız limitlerine uygun araç kullanımının artmasıyla birlikte uygulamanın başladığı 1 Temmuz 2017 tarihinden itibaren elde edilen bir yıllık veriler önceki yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında otoyolları kullanan araç sayısında yüzde 25 (63.461.146 artan araç sayısı) oranında artış olmasına rağmen kazalarda yüzde 7, can kaybında ise yüzde 6 oranında azalma olduğunun tespit edildiği bildirilerek, “Vatandaşlarımızın otoyollarda trafik kazalarının önlenmesi, can ve mal kayıplarının en aza indirilmesi için yapılan ortalama hız denetimleri etkinliği sonucu hızlarını düşürme konusunda duyarlılık gösterdiği, ilerleyen zamanlarda ise hızların düşmesiyle birlikte ihlallerin de düşeceği, emniyet kemeri kullanımının sürekli davranışa dönüşmesiyle birlikte can kayıplarının azalmaya devam edeceği değerlendirilmektedir” denildi.